onsdag, februari 15, 2012

I LOVE LINSSOPPA!

Jag älskar linssoppa. Första gången Liam smaka på linssoppan var jag lite orolig att han inte skulle tycka om det men det gjorde han, han tyckte massor om det.
Kollade idag på mammasprings blogg och hon hade lagat rieskor på potatismos och det såg så gott ut så jag måste också pröva på det. 
Så idag lagade jag linssoppa till middag och rieskor på sidan om, men hade inte potatismos så jag lagade rieskona på gröt. Det var gott.



Linssoppa:

2dl röda linser
4dl vatten
Krossade tomater (2 burkar på 400g)
1-2 lökar (beror på storleken, om löken är liten kan man ta två annars räcker en bra)
1 vitlöksklyfta (eller så många man vill, smak sak)
Svartpeppar, lite salt och paprikapulver
Sambal oelek (måste inte lägga i det, jag brukar inte göra det längre eftersom Liam också äter soppan jag gör, brukar istället lägga riktigt lite chilipulver)

Skölj först linserna (jag brukar använda torkade röda linser, men går säkert lika bra med sådana som är färdiga att använda, mindre jobb då) och koka dem sedan enligt anvisningar. Skär löken i småbitar och pressa eller skär vitlöken, stek löken mjuk och tillsätt sedan linserna. Sist i kommer tomatkrosset och kryddorna och så får det puttra på en stund. Soppan är lite tjockare än vanlig soppa, lite mer som gryta kanske. 
Jätte enkel soppa, tycker den blir bättre ju längre den får puttra på. Soppan är god med en liten klick smetana eller turkisk yoghurt i mitten och med gott bröd på sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar