måndag, augusti 06, 2012

No more BPA

Läste idag en artikel från lördagens ÅU om konservburkar och bisfenol A (BPA). Här kan du gå in och läsa artikeln.



BPA är en kemikalie som påminner mycket om kroppens eget hormon, östrogen, vilket gör att den har en störande effekt på hormonsystemet i både människor och djur. Det ökar även risken för canser och framför allt påverkar  det utvecklingen av hjärnan på foster och en hel massa andra hälsorisker. Detta är testat på djur men får ändå en att tänka två gånger innan man köper en hel hög plastmuggar eller nappflaskor. Liam använde glasflaska och en plastmugg som är fri från BPA.
BPA är en väldigt omdiskuterad grej då man inte gjort många studier på människor, utan främst på djur.  Jag tror ändå starkt på att detta ämne är skadligt så jag brukar vara rätt så försiktig med vad jag köper. Det är svårt att veta vem man ska tro på annat än sig själv.
Folk säger ofta till mig att tillsatser är så väldigt noga undersökta innan de börjar användas. Jag tror dock INTE på det. Nu gör människan precis vad som helst för att själv tjäna pengar och då tänker man inte på vilka konsekvenser det har. Ekologiskt är inte alltid ekologiskt, tillsatser som är lagliga i EU är inte lagliga i t.ex. Canada eller Nya Zeeland, ämnen som finns i skönhetsprodukter är en annan sak som jag inte tänker ta upp nu. Jag är inte längre hysterisk när det kommer till tillsatser men tycker ändå att saker man kan undvika, bör undvikas.

Artikeln handlade alltså om konservburkar och bisfenol A. Några reportrar från Svenska Dagbladet var med i en undersökning om just detta. Undersökningen bevisade att redan om man äter mat från konservburk två dagar i sträck ökar det BPA halten i blodet med hela 1000%. Detta är något vi själv kan påverka genom att istället för att köpa konservburkar köpa färsk mat och undvika plastgrejer som innehåller BPA.

Jag tycker i varje fall att detta är intressant. Hur kan världen vara så upp och ned vänd att pengar går före hälsa? Har du inte hälsa gör du inte mycket med pengarna heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar