måndag, mars 12, 2012

Bärpulver, hälsosamt och gott!

Hemma hos oss har vi som vana att varje morgon äta havregrynsgröt till morgonmål. Jag tycker själv att det är gott att blanda nötter och frukt och frön i min gröt, i Liams är det lite bärpulver,banan och sådant som gäller.


Jag tycker att Biokias bärpulver är super!  Ett litet tips: blanda bärpulver i naturell yoghurt så får man smak på yoghurten utan en massa tillsatser och onödigt socker, vill man att den skall vara lite sötare är det bara att blanda med lite honung. Det är också gott att blanda bärpulver, vanljpulver och lite honung i kvarg och det är godare än godis!

Sätter också varje morgon i Liams gröt blåbärspulver och havtornspulver. Havtorn innehåller bl.a. en massa viktiga vitaminer och omega 3,6,7 och 9 som är nödvändiga fettsyror som bl.a. förebygger hjärt- och kärlsjukdomar. Blåbären innehåller rikligt med antioxidanter och viktiga mineraler som t.ex. kalium och magnesium som är bra för musklernas och nervernas funktion. Ofta om det knycker och krampar i musklerna efter träning beror det på brist av kalium eller magnesium.
Brukar själv ta en matsked outspädd havtornssaft varje morgon, men det tror jag inte Liam skulle gå med på att göra. På sommaren lönar det sig såklart att plocka massor med bär och frysa ner, det är alltid bäst men jag tycker det är praktiskt med bär i pulver form också, just till att smaksätta yoghurt och så tycker jag det är lätt att ta med sig om man åker på resa. Har någon gång också köpt bärpulver från ruohonjuuri ekomarket, där fanns lite mer alternativ, här kan man köpa via nätet. (Finns också att köpa vaniljpulver där)

1 kommentar:

  1. Hej
    Ser att ni gillar havtornspulver och förstått hur nyttigt det är. Om ni behöver mera är ni välkommna att beställa mera av mig. Vänligen Fredrik Larssen
    www.larssens.se

    SvaraRadera