lördag, februari 18, 2012

Hälsosam paj med risbotten!

Idag känns det som om jag bara stått i köket. Jag har lagat lasagne till middag och min mamma och lillebror kommer just hit och äta. Jag äter inte själv lasagnen för att det är kött i den och min mamma har celiaki så jag lagade en paj åt oss, och för att mamma inte kan äta vete så lagade jag pajen på risbotten.



Såg för några år  sen på ett matlagningsprogram där de lagade pajbotten med ris men kom inte ihåg mängden ris och ägg så jag googlade och hittade ett recept till bottnet här. Pajen passar bra för celiakiker och om man ändrar äggstanningens mjölk så passar den också om man har laktosintolerans.

Häslosam paj!

Ris pajbotten:
2dl fullkornsris
1 grönsaksbuljong tärning
1dl riven ost
1ägg

Koka riset enligt anvisning med buljongtärningen. Blanda det avsvalnade riset med ägget och osten. Smörj en pajform (jag använde en 26cm)  med smör och tryck sedan ut rissmeten i formen och grädda i ugn på 175°c i ca 20min (kollade inte så noga på tiden, tittade mer på hur den såg ut)

Fyllde pajen med tomatskivor, lökskivor, röd paprika, spenat och oliver.
Som äggstanning hade jag 3ägg, 2,5dl mjölk och lite oregano, salt och peppar.

Lägg fyllningen i pajskalet och häll över äggstanningen. Grädda i ugnen tills äggstanningen stelnat, ca 50min tror jag att den var i ugnen.

Nu ska jag byta om och fara och springa. Liam får vara med mommo och David här hemma undertiden. (Peter ska åka och köpa lotto för han kom hem och sa att han har en känsla av att vi vinner idag, det gör vi säkert). Borde träna fartuthållighet enligt programmet och jag tänkte hålla mig till det nu. Blir lite annat nästa vecka så. Och i morgon på långlänk till Drumsö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar