onsdag, januari 04, 2012

JulFixJulFixJulFix

Hade en så fin plan på vad jag skulle laga före julen men... det blev inte riktigt så. Här är en bild på vår julgran och julhem


(Liam har parkerat sin bil så fint att den kom med på bilden). Sydde julkant till våra gardiner (som vi annars har året runt) tyckte det var skoj med lite variation.



Vädret utanför är ju lite juldödare men, måste laga extra mysigt inne då!
Blev ganska mycket restgarn efter gardinen så jag sydde lite juliga vimplar att hänga i köket.. (lagade prickiga vimplar till Liams födelsedag och hängde i köket och efter att jag tog ner dem har det varit lite tomt så jag passade på och lagade nya passande för julen).



Vimplarna lagade jag såhär: Ritade upp en vimpel på en kartongbit. Sedan vek jag tyget dubbelt och klippte ut så många vimplar jag ville ha och sydde ihop dem med avigsidan utåt (lämnade då översta sömmen öppen så att jag kunde svänga vimpeln rätt väg igen). Sedan sydde jag fast på ett kantband med litet mellanrum mellan vimplarna (sydde sedan fast kantbandet utan vimpel en bit så att jag kunde knyta fast bandet)

Kollade före julen på en fin blogg Fru Fialisa och hon tipsade om att laga eget fotsalt så det prövade jag på nu till jul med doft av apelsin. Jag använde mig av burkar från ikea men lagade tidigare fotsaltet i födelsedagspresent till en vän och då återanvände jag en glasburk jag hade hemma. Det blir lite extra fint och personligt att limma ett fint sidenband eller en fin etikett på burken tycker jag.
Fotsaltet är alltså gjort på grovt salt, eterisk olja och en droppe livsmedelsfärg. Jag tänkte till nästa laga med rosen olja och lägga i lite torkade rosenblad(och en liten droppe röd livsmedelsfärg så det blir ljusrosa.

 

Vi hade en jätte mysig jul hemma med min familj och åkte sedan till Korpo till Peters föräldrar för att fortsätta julfirandet  och nyårsfirandet där. Har haft så skön semester tillsammans (har faktiskt inte virkat eller stickat just alls på en hel vecka, vilket inte hänt på väldigt länge!) 

Utvilade och glada kan vi lugnt börja år 2012...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar