lördag, mars 16, 2013

Inlägg om träningskläder

Fick en massa bra svar i tävlingen om Röhnisch sportbag och vattenflaska. Här har jag skrivit lite om vad jag tycker är viktigt när de gäller träningskläder blandat med lite tävlingssvar.

1. Hållbarhet
Viktigt att träningskläder håller formen även efter några tvättar. Viktigt är också att de tål tvätt ofta. Själv har jag mängder träningskläder som jag använder effektivt. Ibland då jag jobbar på morgonen, tränar mellan kunderna och jobbar på kvällen igen brukar jag ha flera klädbyten under dagen, tvättar mina kläder ofta och satsar därför på bra och hållbara märken.
Då jag jobbar med träning och för det mesta går klädd i träningskläder känner jag att det är viktigare att köpa kläder som verkligen är hållbara och praktiska. Jag sätter hellre lite mer pengar på kläderna då jag  verkligen vet att jag kommer vara nöjd med dem.
Då menar jag inte att träningskläder bara är bra om de är dyra men har själv märkt att billiga märken som t.ex. Soc eller H&M har snygga färggranna kläder, men då det gäller hållbarhet är de inte kanske mitt första val.


2. Material och passform. 
Ett bra material för träningskläder är faktiskt ylle, då det inte luktar och de är sköna. Icebreaker och Smartwool har träningskläder i ull. Gillar väldigt mycket smartwools produkter, lönar sig att kolla in.

Onödiga sömmar bort, avskyr då tränings tightsens sömmar trycker och gör ont i midjan. Röhnisch hade i höstens kollektion ett linne och tights som var sömlösa, väldigt bekväma.
En annan sak jag tycker är onödig är kombo linne där det finns "BH" inne i linnet. Tycker flera av dem spänner på och man måste ändå ha ett par bh:n under så det blir lite klumpigt och för många lager på varann tycker jag.

Materialet ska hålla den sport de är planerade för. För löpträning eller annan utomhus träning är klädernas betydelse ännu större. De måste vara vattentäta, andas, hålla dig torr, inte skava men sitta bra.

3. Utseende:
Jag tycker själv att utseende är viktigt då det gäller träningskläder. Orsaken är inte för att se bra ut för andra, utan för mig själv. Färggranna kläder med snygga detaljer gör mig glad och pigg. Att dra på mig mina nya kläder från Röhnisch var färgterapi, blev glad med en gång, de har lyckats bra med att kombinera snygga detaljer och praktiska träningskläder.
Kari traa är ett annat märke jag tycker har snygga kläder. Detaljerna är fina mönster av t.ex. fjärilar som ändå är diskreta då de är i samma färg som plagget och kläderna är välplanerade och bekväma.
Kollade just in nyheter från Adidas Stella McCartney. Det fanns en massa fina saker, men största delen av kläderna bevisade bara att "more is more" inte stämmer!
Då det ska vara detaljer ska de vara små snygga detaljer som inte stör dig när du tränar.
Här är några av mina favorit plagg som ska få flytta in i min garderob i vår:




4. Träningskläder jag tycker är extra viktigt att satsa på.
Löparskor:
De ska vara perfekta för just dig, speciellt då du springer mycket och vill få allt ut av träningen. Löpning kräver inte mycket pengar, men det du måste satsa på är ett par bra löparskor som passar ditt steg. Då du ska cykla ett långpass kräver det en bra cykel, då du ska springa långpass kräver det i sin tur ett par bra skor.

Har blivit intresserad av barfotalöpning och att känna marken under fötterna, då jag en dag prövade springa utan skor. Pratade med kiropraktorn jag gick hos om det och blev intresserad.
Inte bara gällande löpning utan gällande gymträning också, pröva träna gymträning utan dojjor, det utmanar balans och kräver att du måste använda kroppen på ett helt annat sätt för att hålla ställningen.

Sportbh:
En bra sportbh är viktig, speciellt för kvinnor med större byst, då det hjälper att hålla brösten still och minskar risken att töja ut bröstens ligament, som bl.a. under löpträning eller då man hoppar sträcks ut åt olika håll och blir svagare. Viktigt att alla kvinnor använder sportbh, oberoende vilken storlek. Då du har stor byst är det viktigt också för att minska risken att skada nacken och ryggen.

En bra sport bh:
Det är viktigt att den sitter bra men inte skavar. Det finns en massa olika märken och för att hitta rätt bh måste man pröva sig fram. Det beror mycket på storlek och former, alla är vi olika.
Mina favoriter är Champions sportbh, den sitter bra men spänner inte för mycket och är i skönt mjuk material. Passar bra då man har lite mindre byst. Minns inte längre vad modellen jag har heter men köpte den i en vanlig sportaffär. Jag har flera stycken. Min andra favorit är Shock absorbers Ultimate run bra som är min absoluta favorit när det gäller löpning. Med Shock absorbers bh:n är det viktigt att pröva sig fram för att hitta rätt storlek, det är viktigt att de sitter bra, annars funkar de inte rätt. Därför tycker jag man först måste kolla in dem i någon butik innan man börjar beställa på nätet.


Bra kläder under träning gör träningen mycket bättre!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar